برک ۱۵ مرداد ۱۴۰۴
خرید کردن یکی از سختترین کارها برای من هست. یا اصلا دقت نمیکنم و همینطوری میخرم یا اگه دقت کنم خرید اصلا نمیکنم و روی از چیزی ایراد میگیرم تا به چیزی برسم که دیگه درست و حسابی مورد پسندم باشه. البته برای خیلیها مخصوصا خانمها خرید کردن خیلی کار لذت بخشی هست و نه اینکه برای من لذت بخش نیست، فقط خسته کننده میشه و این موضوع فکر کنم در خیلی از آقایون دیده میشه. در نهایت اینکه میتونی چیزی که میخوای بخری حس خیلی خوبی میده فقط مشکلی که این وسط هست کیفیت کم کالا هست که متاسفانه اون لذت خرید رو به شدت کم میکنه و احساس میکنی این همه خرج کردی و آخرش اون لذتی که باید رو نمیبری ...
🧺 صحبت از خرید شد دیشب دیجیکالا خطای سمت سرور داد و طرح گرافیکی و پیامش برام جالب بود و شما هم اگر مثل من فایل خطای ۵۰۳ سرویس دیجیکالای جدید رو ندیده بودین توی عکس بالا قرارش دادم. حدودای ساعت ۲ شب هست که دیجیکالا به این وضع افتاده اسم سرورهای شبکه خودشون رو هم گذاشتن DigiCDN Edge که خودشون شبکه توزیع خودشون رو راه انداختن ولی اگه بخوام حدس بزنم چه اتفاقی افتاده میتونم بگم که شاید خطای دیتابیسی باشه یا حمله شده به سرویس ولی آپدیت نمیتونه باشه چون توی پیام احتمالا چنین چیزی رو درج میکردن. این از قبل پیشبینی شده نیست و احتمالا تیم DevOps دیجیکالا الان داره پیگیری میکنه که قضیه چیه. چقدر که کارشون سخته واقعا، این موقع شب یک دفعه به مشکل میخوره. آدمهای اصلی داستان هم الان خواب هستن و فکرش رو هم نمیکنن و اونهایی که شیفت شب هستن باید یک جوری موضوع رو هندل کنن و برا خودش دردسریه. دارم به این فکر میکنم که برای اونی که سرش برای این مشکلات درد میکنه چه خوراک خوبی میتونه باشه که پیگیری کنه و مشکل یابی کنه سیستم رو و وقتی که حلش کرد چه حس خوبی داره ...
📕 تا حالا دقت کردین وبلاگ چقدر مهمه توی هر کسب و کار آنلاین و وبسایت؟ اهمیت بالای اون تا جایی هست که اگر یک وبسایت، وبلاگ نداشته باشه عملا در سرچ گوگل جای و جایگاهی نخواهد داشت و این وبلاگ هست که یک کسب و کار رو توی گوگل و یا نتایج هوش مصنوعی بالا میاره. حالا فکرش رو بکنین چقدر فرصت برای ایجاد ارزش توی این زمینه هست و چقدر آدمها وبلاگهاشون رو رها میکنن و از این محیط جدا میشن. راستش به نظرم یکی از دلایل به مشکل خوردن وبلاگستان فارسی، عدم ایجاد چرخش مالی هست. مثلا شما اینستاگرام رو در نظر بگیرین. اگر کسایی که ویدیو میسازن و مخاطبین رو سرگرم میکنن، از مکانیزم تبلیغ و کسب و درآمد استفاده نکنن، اصلا کارشون توجیهی نداره و بعد یک مدت نه تنها این محیط رو رها میکنن بلکه آدمهای جدیدی هم به این کار ورود پیدا نمیکنن و این سرویسها هم مثل بیان یا بلاگفا یک جورهایی متروکه میشن.
به نظرم یکی از دلایل مهم همین موضوع هست، توجیه مالی که این کار توجیه پیدا کنه و آدمها به این سمت کشیده بشن و یک جریان ایجاد بشه. چطور؟ مثلا شما وبلاگ مینویسی، درآمد به دست میاری، درآمدت رو در ارتقاء وبلاگ خرج میکنی، برنامهنویس درآمد به دست میاره، اون برنامهنویس وبلاگهای بیشتری میسازه و از طرفی میتونی برای سیستم وبلاگدهیت هزینه کنی و در نهایت بهتر وبلاگ مینویسی و درآمد بهتری کسب میکنی. وقتی این چرخه شکل بگیره مثل اقتصاد، یک رشد و پایداری در محیط ایجاد میشه و ما شاهد شکوفایی محیط خواهیم بود. شاید کمی ساده و کمی هم رویایی بود اما از لحاظ تئوریک بهش فکر کنیم یک موضوع شدنی هست و وقتی در فکرمون به این نتیجه برسیم که شدنی هست، اقدام و انجام دادنش، امکان پذیرتر میشه.